Sadržaj:
- Elektronski fiskalni uređaj
- Procesor fiskalnih racuna PFR
- Bezbjedonosni elemenat
- Vrste fiskalnih dokemenata
- Identifikator kupca
Tel: 065/631-465, Viber: 066/789-236 Email: info@unitradesoft.mojweb.ba
Prema Zakonu o fiskalizaciji i pratećim aktima elektronski fiskalni uređaj je hardversko ili softversko rješenje koje se koristi za izdavanje fiskalnih računa i slanje podataka u sistem za upravljanje fiskalizacijom (SUF). Sastoji se iz tri elementa:
Da bi obveznik fiskalizacije mogao da izdaje fiskalne dokumente potrebno je da sva tri elementa elektronskog fiskalnog uređaja budu povezana i operativna. Ako nedostaje bilo koji od ova tri elementa izdavanje fiskalnih dokumenata neće biti moguće.
Procesor fiskalnih računa je softversko ili hardversko rješenje koje mora da bude usklađeno sa Zakonom o fiskalizaciji i odobreno od strane Poreske uprave. Ima sledeće funkcije:
Postoje dve vrste procesora fiskalnih računa:
Virtuelni procesor fiskalnih računa je softver koji se nalazi na serveru Poreske uprave i besplatan je za korišćenje. Međutim, obveznik fiskalizacije mora da bude povezan na internet da bi ga koristio i u slučaju prekida internet veze izdavanje fiskalnih dokumenata je onemogućeno.
Lokalni procesor fiskalnih računa se nalazi u prostorijama obveznika fiskalizacije i on može da bude hardver ili softver. Pošto se nalazi u prostorijama obveznika fiskalizacije za njegovu upotrebu nije neophodna stalna veza sa internetom, odnosno obveznik fiskalizacije može da izdaje fiskalne dokumente i kada nije povezan na internet.
LPFR čuva fiskalne dokumente koji su izdati dok nije bilo veze sa internetom i čim se internet veza upostavi, on ih prosleđuje u sistem za upravljanje fiskalizacijom.
Ovdje je bitno da napomenemo da je obveznik fiskalizacije dužan da dostavi sve izdate fiskalne dokumente poreskoj upravi u roku od 5 dana od dana izdavanja. Dalje, vrednost fiskalnih dokumenata koji mogu da budu izdati u situacijama kada obveznik fiskalizacije nije povezan na internet je ograničena. Obveznik fiskalizacije može da izda fiskalne dokumente određene vrijednosti a posle toga će mu biti onemogućeno dalje izdavanje fiskalnih dokumenata dok se ne poveže na internet ili dok ručno ne dostavi podatke o fiskalnim dokumentima koji su izdati za vrijeme dok nije bio povezan na internet.
Svaki maloprodajni objekat je u obavezi da ima najmanje jedan lokalni procesor fiskalnih računa. Preporučuje se da svaka kasa u maloprodajnom objektu ima svoj lokalni proseror fiskalnih računa.
Bezbjednosni element može da bude digitalni sertifikat ili pametna kartica (pametne kartice koriste i programi za elektronsko bankarstvo) a njegova svrha je potvrda identiteta korisnika i digitalno potpisivanje fiskalnih dokumenata.
Lokalni procesor fiskalnih računa koristi isključivo pametnu karticu kao bezbjednosni element. Napominjemo da je svaki maloprodajni objekat u obavezi da ima najmanje jedan lokalni procesor fiskalnih računa, što znači da je svaki maloprodajni objekat u obavezi da ima najmanje jednu pametnu karticu.
Virtuelni procesor fiskalnih računa može da koristi digitalni sertifikat ili pametnu karticu.
Bezbjednosni element izdaje Poreska uprava na zahtjev poreskog obveznika
Datum zadnje izmjene: 18.04.2024 god.
Zakon o fiskalizaciji i prateći akti definišu pet vrsta fiskalnih dokumenata koji mogu da budu izdati u dve transakcije. Praktično, moguće je izdavanje deset različitih fiskalnih dokumenata.
Zakonom o fiskalizaciji i pratećim aktima predviđene su dvije transakcije:
Predviđeno je pet vrsta fiskalnih dokumenata, koji mogu da budu izdati u dvije transakcije:
Imajuću u vidu sve što je prethodno rečeno, moguće je izdavanje deset različitih dokumenata:
Svi dokumenti koji se ne smatraju fiskalnim računom, pošto se odštampaju ili pošalju elektronskim putem, moraju da imaju oznaku "Ovo nije fiskalni račun" koja je ispisana najmanje dvostrukom veličinom slova od ostatka teksta.
Datum zadnje izmjene: 18.04.2024 god.
Identifikator kupca je broj dodeljen od nadležnog državnog organa - na primjer, PIB za pravna lica ili broj lične karte za fizička lica. Zakon o fiskalizaciji i prateći akti precizno određuju:
Pre daljeg izlaganja bitno je da napomenemo da je zakonodavac predvideo sve mogućnosti za identifikaciju kupca ali da se većina rijetko sreće u praksi, te da su najčešće korišćeni identifikatori PIB i broj lične karte.
Upotreba identifikator kupca
Vrste dokumenata koje bliže određuju namjenu računa
Identifikator kupca mora obavezno da bude upisan i prikazan u fiskalnom dokumentu transakcije refundacija. Ako se refundacija pravi u slučaju greške (poništavanja računa bez povraćaja novca) identifikator kupca je PIB poreskog obveznika koji izdaje refundaciju.
Prilikom formiranja dokumenta transakcije prodaja kupac može da zahtjeva da mu se izda fiskalni dokument koji sadrži identifikator kupca. Dokument sa identifikatorom kupca kasnije može da se koristi u različite svrhe: za knjiženje u poslovne knjige na strani rashoda (tzv. gotovinski račun), za potrebe refakcije, oslobađanja od poreza ili u druge svrhe. Obveznik fiskalizacije treba kupcu, na njegov zahtjev, da izda fiskalni dokument transakcije prodaja koji sadži odgovarajući identifikator.
Precizno su specifikovane vrste identifikatora kupca kao i način na koji se oni prikazuju u fiskalnom dokumentu. Identifikator kupca se sastoji od prefiksa koji označava vrstu identifikatora i samog identifikatora. Na primer, ako je identifikator PIB pravnog lica onda će on u računu biti prikazan kao 10:111222333 pri čemu broj 10 označava da je vrsta identifikatora PIB, dvotačka (:) služi kao separator a broj 111222333 predstavlja PIB pravnog lica. Vrste identifikatora su sledeće:
Najčešće korišćeni identifikator je svakako PIB za pravna lica, u slučaju izdavanja tzv. gotovinskog računa i broj lične karte, u slučaju pravljenja refundacije za fizička lica.
Datum zadnje izmjene: 18.04.2024god
Broj online korisnika: 1
Broj jedinstvenih posjeta: 17526
Ukupno pregleda: 153019